تانیا و شبح

سی. اس. دبلیو، لسلی کاپلو

ترس در کودک از جمله هیجانات طبیعی است که کودک را برای مقابله با موقعیت­های خطرناک از بروز حوادث محفوظ نگه می­دارد. اما کودکان با ترس از همه اتفاقات به دنیا نمی­آیند بلکه آن را فرا می­گیرند. آموزش اطرافیان و واکنش آن­ها نسبت به موقعیت­هایی که باعث ایجاد ترس می­شود، توسط کودک آموخته می­شود و کودک در مواجه با شرایط خطرناک خود را از خطر دور می­کند.

اما نکته مهم میزان اضطراب و ترسی است که کودک تجربه می­کند. اگر کودک بیش از حد معمول از موضوعات روزمره زندگی وحشت داشته باشد و نتواند خود را با موقعیت­های جدید تطابق دهد و یا از ترس مواجه خود را از تجربه محروم کند در سنین بالاتر با مشکلات عدیده­ای مواجه می­شود.

کودکان باید روند تکاملی خود را به درستی طی کنند و تجارب مربوط به دوره­های مختلف سن خود را به دست بیاورند. احساس ترس در کودکان از دوری از خانواده تا ترس از موجودات خیالی و … متفاوت است. علت ترس در سنین مختلف نیز متفاوت است و در بسیاری از مواقع امری بسیار طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. مانند ترس از تنها ماندن، ترس از رفتن به آغوش فرد ناشناس، ترس از رفتن به مدرسه و… . اما نکته مهم در مورد ترس در کودک در این شرایط واکنشی است که مراقب و یا پرستار کودک از خود نشان می­هند.

«تانیا و شبح» داستانی انگلیسی از مجموعه «مهارت‌های اجتماعی» است که به زبان ساده و روان و برای گروه سنی کودکان ترجمه شده است. هدف از نگارش این کتاب، داستان‌ درمانی و برطرف کردن ترس در کودکان و تشویق آن‌ها برای مراجعه به درمانگر است. نکته قابل توجه در این مجموعه از کتاب­ها‌ این است که  توسط روان‌شناسان و متخصصان باتجربه در زمینه کار با کودکان، نگاشته شده­اند. در بخش ابتدایی این کتاب، نکته‌هایی درباره داستان، برای والدین و متخصصان بیان شده است.

داستان «تانیا و شبح» درباره ترس کودکی به نام تانیا از موجود موهومی است که او در خواب می­بیند. یک شب تانیا، شبحی را در خواب می‌بیند، از آن به بعد از همه محیط‌ها می‌ترسد طوری که از طرف مدرسه به مادر تانیا پیشنهاد می‌دهند که به مشاور مراجعه کنند. مادر تانیا برای رفتن نزد مشاور تردید دارد اما بالاخره این کار را می‌کند.  تانیا با دیدن مشاور و اتاق پر از عروسک دیگر از مشاوره نمی‌ترسد و با کمک او می‌تواند درباره ترس‌هایش صحبت کند. پیام این داستان به مخاطبان این است که وقتی از چیزی می‌ترسند، باید درباره آن صحبت کنند و در صورت لزوم به مشاور مراجعه کنند.

شنیدن این داستان برای کودکان پیشنهاد می­شود. به­خصوص آن­که در همراهی با مادران باشد.

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (No Ratings Yet)
Loading... امتیاز شما به این خبرقصه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *