کاندید

نویسنده: فاطمه حسنوند
اپیزودهای این قصه
کاندید قسمت اول
کاندید قسمت دوم
کاندید قسمت سوم
کاندید قسمت چهارم
خلاصه:

«کاندید» که با نام «ساده دل» نیز از آن یاد می­شوپ، شرح مبسوطی از نظریه‌های فلسفی «فرانسوا ولتر» در قالب داستانی مهیج است. کاندید اثری مفرح و هم­زمان بى‌رحم و ویرانگر است، کیفیت‌هایى که شاید آسان‌تر از آنچه فکرش را بکنیم در این داستان تقریبا کوتاه کنار یک­دیگر قرار گرفته‌اند و همین دو جنبه‌ متناقض و ناساز زندگى غریب کاندید را شکل می‌دهند.

زمانی که کتاب کاندید براى اولین بار در ژانویه‌ سال ۱۷۵۹ روى پیشخوان کتابفروشى‌ها قرار گرفت، نام ولتر، شاعر، تراژدى‌نویس، تاریخ‌دان و فیلسوف مشهور بر آن سنگینى نمى‌کرد. کتاب همچون قهرمان‌اش، فرزندى نامشروع بود و خود را اثرِ «دکتر رالف» معرفى مى‌کرد و اگر نثر ولتر در سطر سطر کتاب خودنمایى نمى‌کرد، بى‌تردید امروز در زمره‌ آثار بى‌نام و نشان طبقه‌بندى مى‌شد. ولتر در ایجاد جار و جنجال پیرامون مسائل و سپس پوشاندن آثار این جار و جنجال‌ها استاد بود؛ او نه‌تنها کتاب را به نام دیگرى چاپ کرد بلکه زمان و مکان چاپ اول کتاب هرگز معلوم نشد.

کتاب کوچک راه خود را پیدا کرد و ابتدا به خاطر جنبه‌ سرگرم کننده‌اش به سرعت همه‌گیر شد؛ بعدها منتقدان آن را در فهرست «برترین کتاب‌هاى جهان» جاى دادند و امروز هم که دیگر به اثرى کلاسیک تبدیل شده است.

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (No Ratings Yet)
Loading... چقدر این کتاب رو دوست داشتید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *